کد مطلب:276552 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:100

ثواب خیرخواهی مؤمن
شایسته است ابتدا قسمتی از روایات را كه در این باره رسیده ذكر كنیم، سپس حصول



[ صفحه 618]



خیرخواهی را با دعا برای تعجیل فرج مولایمان صاحب الزمان علیه السلام بیان نماییم.

در اصول كافی به سند صحیحی از حضرت ابی عبد اللَّه صادق علیه السلام آمده كه فرمود: بر مؤمن واجب است كه در حضور و غیاب، خیرخواه مؤمن باشد. [1] .

و به سند موثّقی از حضرت ابی عبد اللَّه صادق علیه السلام است كه فرمود: رسول خداصلی الله علیه وآله فرمودند: عظیم ترین مردم از لحاظ منزلت نزد خداوند در روز قیامت كسی است كه برای نصیحت و خیرخواهی آفریدگان در زمین بیشتر تلاش نماید. [2] .

و به سند خود از حضرت ابی عبد اللَّه صادق علیه السلام آورده كه فرمود: بر شما باد كه برای رضای خدا به خیرخواهی در خلق او بپردازید، كه به عملی بهتر از آن او را ملاقات نكنی. [3] .

اكنون می گویم: یكی از شارحین گفته: نصیحت (=خیرخواهی) عمل یا سخنی است كه به منظور خیر رسانیدن به منصوح (=كسی كه خیر او خواسته شده) انجام گیرد. علاّمه مجلسی نیز در مرآة العقول همین را گفته است. سپس مجلسی فرموده: منظور از نصیحت و خیرخواهی مؤمن برای مؤمن، ارشاد و راهنمایی او به مصالح دین و دنیایش می باشد، و آموختن به او، در صورتی كه جاهل باشد و آگاه ساختن او، در صورتی كه غافل باشد، و دفاع از او و آبرویش در صورتی كه ضعیف باشد، و احترام او در كوچكی و بزرگی اش، و ترك حسد و فریب دادنش، و دفع ضرر از او و جلب منفعت به سوی او، و هرگاه نصیحتش را نپذیرد آن قدر با او مدارا كند تا قبول نصیحت نماید، و اگر مربوط به امر دین باشد، از راه امر به معروف و نهی از منكر وارد شود.

وی گفته: و می توان خیرخواهی برای رسول و امامان علیهم السلام را نیز از همین قبیل بدانیم، زیرا كه ایشان افضل مؤمنین می باشند.



[ صفحه 619]



و در شرح فرموده امام علیه السلام كه: در حضور و غیاب...، گفته: یعنی در وقت حضور او همان گونه كه گفته شد رفتار كند، و در غیابش به وسیله نامه و پیغام و حفظ آبرو، و دفع غیبت، و خلاصه حفظ تمام منافع برای او، و دفع مفاسد از او هر طور كه باشد.

بدین جهت همه گفتارش را نقل كردم كه مؤیّد مطالبی است كه ان شاء اللَّه تعالی خواهد آمد.

و از تمام مطالب گذشته برای عارف سالك روشن گردید كه دعای خیر برای مؤمن از مصادیق بارز نصیحت و خیرخواهی است، چه در حضور و چه در غیاب او، كه به وسیله دعا ناراحتی ها برطرف می شود و منفعت جلب می گردد، و دعا گرامیداشت و احسان نسبت به كسی است كه برای او دعا شده است.

اكنون كه این مطالب را دانستی، می گویم: درخواست تعجیل فرج و ظهور برای مولایمان صاحب الزمان علیه السلام اخلاص و خیرخواهی برای بهترین مؤمنین و نیز برای همه آن ها است، زیرا كه:

اوّلاً: امام علیه السلام بهترین مؤمنین می باشد، و دعا در حقّ او، درخواست خیر برای آن حضرت است، كه دعا سخنی است كه به منظور خیرخواهی گفته شده باشد.

ثانیاً: قبلاً گفتیم كه فرج و خوشحالی و نصرت و پیروزی برای عموم مؤمنین و دفع بلاها و بیماری ها و هموم و غموم آن ها به بركت ظهور آن حضرت حاصل می گردد. بنابراین درخواست ظهور آن جناب از خدای تعالی نصیحت و خیرخواهی برای تمامی آن ها است.


[1] كافي: 208:2.

[2] كافي: 208:2.

[3] كافي: 208:2.